Kupka Chlupka

Nazywam się Katarzyna Kierzek, stworzyłam tę przestrzeń z myślą o rodzicach i specjalistach wspierających dzieci zmagające się z zaparciami nawykowymi.

Znajdziesz tu rzetelne materiały, sprawdzone narzędzia oraz empatyczne podejście do tematu, który bywa trudny, a jednak dotyczy wielu rodzin. Łączymy wiedzę medyczną, psychologiczną, dotyczącą ciała i diety, by realnie wspierać dzieci i dorosłych w codziennych wyzwaniach. Bez zawstydzania czy presji – z troską i zrozumieniem.

Jak możemy Ci pomóć? Daj znać czego potrzebujesz:

Bajka Kupka Chlupka

Zanurz się w świat Kupki Chlupki – bajki, która w lekki i wspierający sposób pomaga dzieciom oswoić temat wypróżniania. Do bajki dołączony jest zestaw 11 kolorowych kart pracy, które poprzez ciekawe i angażujące ćwiczenia wprowadzają elementy psychoedukacji dostosowanej do wieku dziecka. Każda karta opatrzona jest komentarzem dla dorosłych – znajdziesz w nich wskazówki, na czym skupić uwagę podczas aktywności oraz jak konkretne ćwiczenia wspierają dziecko w kontekście zaparć czynnościowych. To narzędzie stworzone z myślą o wspólnej pracy, budowaniu zaufania do ciała i przywracaniu dzieciom spokoju w codzienności.

Bardzo się cieszę, że powstała Kupka Chlupka. To ciepła, dziecięca, pięknie zilustrowana bajka, która oswaja temat kupy i wypróżniania – wierzę, że wesprze wiele dzieci zmagających się z problemem zaparć.
Ogromnym walorem e-booka są dodatkowe karty pracy, które pomagają rodzicowi i/lub specjaliście przekazać dziecku wiedzę na temat wypróżniania się. Jestem zachwycona pomysłem, jakością wizualną kart oraz ich wartością merytoryczną – autorka za pomocą kart, krok po kroku, prowadzi dziecko (i nas) przez najważniejsze zagadnienia psychoedukacyjne, które pomagają zrozumieć i oswoić temat wypróżniania.

Polecam Wam Kupkę Chlupkę i wszystkie materiały stworzone przez autorki!

Paulina Jarecka

dzieciecapsychologia.pl

Potrzebujesz wiedzy?

Zaprosiłam do współpracy 3 specjalistki. Razem stworzyłyśmy pierwsze na rynku tak kompleksowe wsparcie dla rodziców dzieci, które zmagają się z zaparciami czynnościowymi oraz dla specjalistów pracujących z rodzinami dotkniętymi tą trudnością. Dajemy Wam praktyczne narzędzia i konkretną wiedza, które realnie wspomagają rodzinę.

Zaparcia nawykowe u dzieci – temat, o którym warto mówić. Dotykają co dziesiąte dziecko i nie jest to tylko „chwilowa trudność” – to sprawa, która wymaga DRUŻYNY.

Psycholog, lekarz pediatra, fizjoterapeuta i dietetyk kliniczny –  działając razem zwiększają realnie skuteczność niesionej pomocy dziecku i jego rodzinie.

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Kierzek

psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralnaw, trakcie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną”

Centralnym punktem mojej aktywności zawodowej jest psychoterapia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. Mam przekonanie, że dziecko, nastolatek oraz jego otoczenie objęci opieką psychoterapeutyczną zdobywają w trakcie tego procesu wiedzę i umiejętności, które mają realny wpływ na funkcjonowanie dziecka, nastolatka oraz całego systemu rodzinnego. Psychoedukuję wykorzystując nowe technologie z zakresu zaparć czynnościowych (kupkachlupka.pl) oraz rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży (seksuologiadziecieca.pl).

Prywatnie jestem mamą, miłośniczką kryminałów, planszówek i aktywności biegowej.

Joanna Sawicka-Metkowska

lekarz pediatra

Imię i nazwisko mogą być zwodnicze. Mało kto rozpoznaje Joannę Sawicką-Metkowską. Doktor Poziomkę znają rodzice i dzieci w Poznaniu i okolicach. Doktor Poziomka to różowy pseudonim pod którym od ponad 9 lat przybliżam wiedzę o zdrowiu w social mediach oraz leczę dzieci w Poznaniu i okolicach. Od ponad 12 lat pracuję w szpitalu - najpierw tzw. Krysieiwcza, dziś już Wielkopolskim Centrum Pediatrii. Od 2023 roku jestem Kierownik Oddziału Dzieci Starszych I.
Jestem absolwentką Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Jestem mamą dwójki dzieci. Uwielbiam książki, słońce, narty i czas z najbliższymi.

Jagoda Przybylska

osteopatka, fizjoterapeutka uroginekologiczna

Nazywam się Jagoda Przybylska. Jestem osteopatką, fizjoterapeutką uroginekologiczną i pasjonatką pracy z ciałem.
W swojej praktyce szczególnie angażuję się w pomoc dzieciom i ich rodzicom w zakresie urologii dziecięcej. Wierzę, że ciało funkcjonuje jako całość, a to, co wydarzyło się w przeszłości, może mieć wpływ na obecne problemy zdrowotne.

Podczas wizyt stawiam na holistyczne podejście i łączenie pozornie odległych faktów, które razem pozwalają zrozumieć przyczynę trudności pacjenta. Słucham uważnie i z pełnym zaangażowaniem, bo wiem, że nawet drobne, niepozorne słowo może stać się kluczem do skutecznego rozwiązania problemu.

Każdy pacjent jest dla mnie wyjątkowy, dlatego do każdej osoby podchodzę indywidualnie, dostosowując metodę terapii do jej unikalnej historii i potrzeb.

Joanna Januszewska

dietetyczka kliniczna, certyfikowana trenerka personalna

Nazywam się Joanna Januszewska z wykształcenia jestem magistrem dietetyki, magistrem biologii oraz certyfikowanym trenerem personalnym. Zdobyta wiedza i doświadczenie w pracy z pacjentem pozwalają mi patrzeć na problem zdrowotny holistycznie uwzględniając czynniki pozornie nie związane z odżywianiem. W pracy z pacjentem skupiam się na dialogu, wysłuchaniu problemu i wysunięciu propozycji pomocy.

Prywatnie lubię dobrą kuchnię, podróże i różnorodne aktywności fizyczne.

Szkolenie i kurs

Stworzyliśmy osobne szkolenie dla rodziców i kurs dla specjalistów, bo rozumiemy, że każda z tych grup potrzebuje innego rodzaju wsparcia, innego zakresu wiedzy. Od lat pracujemy z dziećmi zmagającymi się z zaparciami nawykowymi i dobrze wiemy, z jakimi trudnościami mierzą się zarówno rodziny, jak i profesjonaliści. Nasze materiały powstały w odpowiedzi na te realne potrzeby – zawierają nie tylko praktyczne wskazówki, ale też rzetelną wiedzę teoretyczną, która pozwala zrozumieć mechanizmy stojące za problemem.

Powiedz, do której grupy należysz:

To szkolenie powstało z myślą o rodzicach, którzy chcą zrozumieć, skąd biorą się zaparcia nawykowe i jak skutecznie pomóc swojemu dziecku. Tworzą je cztery doświadczone specjalistki – pediatrka, psycholożka CBT, fizjoterapeutka-osteopatka i dietetyczka kliniczna – łącząc wiedzę medyczną z empatycznym podejściem do emocji i ciała. Poniżej znajdziesz opisy tematów, które pomogą Ci lepiej rozpoznać potrzeby dziecka i odzyskać wpływ na codzienne trudności.

To szkolenie może być początkiem realnej zmiany – dla Twojego dziecka i dla Ciebie.

Szczegóły kursu:

dla kogo: rodzice i opiekunowie dzieci w wieku 0 do 9 lat
termin: 2 czerwca 2025, 17:00
forma: online +dostęp do nagrania i materiałów przez 6 miesięcy
czas trwania: 3-4 godziny
cena: 349 zł do 02.06.2025 potem 399 zł

Tematy poruszane na kursie

Poniżej znajdziesz krótkie opisy tematów jakie będzie omawiała każda z naszych ekspertek w ramach kursu.

Lekarka pediatrii

K
L
Definicja i epidemiologia zaparć czynnościowych

Czym są zaparcia czynnościowe – i co właściwie oznacza „czynnościowe”? To rodzaj zaparć, za którymi nie stoi choroba organiczna, ale sposób działania ciała, często pod wpływem emocji, stresu czy nawyków. W tej części poznasz skalę tego problemu w Polsce i na świecie – i dowiesz się, dlaczego to tak powszechne, a zarazem często pomijane wyzwanie rozwojowe.

K
L
Kryteria rzymskie IV

Międzynarodowe kryteria diagnostyczne, takie jak Kryteria Rzymskie, pomagają lekarzom lepiej rozpoznawać problemy takie jak zaparcia czynnościowe. Dowiesz się, co zmieniono w 2016 roku i dlaczego to ważne, by nie czekać „aż samo przejdzie”, ale skonsultować się z lekarzem, który potrafi rozpoznać, kiedy dziecko naprawdę potrzebuje wsparcia. To także przypomnienie, że każdy przypadek wymaga indywidualnej oceny.

K
L
Skala Bristolska

Skala Bristolska to proste i obrazowe narzędzie, które pomaga mówić o kupie… jednym językiem. Dzięki niej rodzic, dziecko i lekarz mogą się lepiej rozumieć, bez zawstydzenia i zgadywania. W tej części pokażemy, jak z niej korzystać w praktyce – by szybciej reagować na to, co mówi ciało dziecka.

K
L
Przyczyny zaparć czynnościowych

Dlaczego dzieci mają zaparcia? Odpowiedź nie jest prosta – może chodzić o geny, układ nerwowy, emocje albo codzienne nawyki. Pokażemy, jak różnią się przyczyny u młodszych i starszych dzieci, czym są różne typy zaparć i jak ciało, głowa i środowisko wpływają na siebie nawzajem. To także moment, w którym fizjoterapeuta, dietetyk i psycholog zaczynają mówić wspólnym językiem z lekarzem.

K
L
Obraz kliniczny

Zaparcia to nie tylko „brak kupy”. To także bóle brzucha, brudzenie bielizny, brak apetytu, a nawet zmiany w zachowaniu dziecka. Dowiesz się, jakie objawy mogą sugerować, że problem się rozwija i kiedy jest czas, by zacząć działać – zanim zaparcia na dobre wpiszą się w codzienność.

K
L
Zasady diagnostyki

Nie każde zaparcie wymaga wielu badań – ale każde dziecko zasługuje na uważne spojrzenie. W tej części lekarz tłumaczy, od czego zaczyna diagnostykę: od rozmowy i badania, przez ocenę objawów, aż po sytuacje, w których warto sięgnąć po dodatkowe testy. Dzięki temu rodzice lepiej rozumieją, czego mogą się spodziewać – i co naprawdę jest potrzebne.

K
L
Zasady leczenia oraz odległe skutki

Leczenie zaparć to wspólna praca wielu specjalistów – i rodziców. W tej części dowiesz się, jakie leki są bezpieczne i skuteczne, jak działają i dlaczego czasem są potrzebne. Ale równie ważne będą interwencje niefarmakologiczne – dieta, ruch, psychologiczne wsparcie. Pokażemy, jak stworzyć plan, który nie tylko rozwiązuje problem „tu i teraz”, ale też chroni przed nawrotami w przyszłości.

Psycholożka, psychoterapeutka

K
L
Kluczowe etapy rozwojowe, w których mogą pojawić się zaparcia nawykowe

Zaparcia nawykowe często pojawiają się w newralgicznych momentach rozwojowych – np. W trakcie rozszerzania diety, w czasie odpieluchowania, adaptacji do przedszkola, czy w związku istotnymi zmianami w życiu dziecka np. narodzinami rodzeństwa. W tej części zostaną omówione psychologiczne mechanizmy związane z przeżywaniem dyskomfortu, frustracji i lęku w kontekście zmian rozwojowych.

K
L
Odpieluchowanie – sygnały gotowości – gdzie mogą pojawić się zaparcia, jak odróżnić lęk przed toaletą od zaparć nawykowych

Nie każde dziecko jest gotowe na odpieluchowanie w tym samym czasie – kluczowe jest rozpoznanie, czy to fizjologiczna gotowość, czy bardziej potrzeba dostosowania się do oczekiwań otoczenia. Pokażę, jak rozróżniać lęk przed toaletą od wstrzymywania związanego z zaparciami oraz jak reagować z uważnością na potrzeby dziecka.

K
L
Jak zapobiegać zaparciom

Zapobieganie zaparciom to nie tylko dieta, aktywność fizyczna – to również atmosfera wokół wypróżniania, styl komunikacji i uważność na sygnały dziecka. Wspierający kontakt, zaufanie i spokój dają dziecku przestrzeń, by czuło się bezpieczne w swoim ciele i rozpoznawało sygnały, które wysyła. Podpowiem konkretne działania, które mogą być istotne w profilaktyce zaparć.

K
L
Diagnoza wg klasyfikacji zaburzeń zdrowia psychicznego – kiedy zaparcia rozpoznajemy jako nawykowe

Zaparcia nawykowe rozpoznajemy wtedy, gdy dziecko mimo fizjologicznej możliwości wypróżniania powtarzalnie unika tej czynności. Omówię, jak wygląda taka diagnoza i dlaczego nie oznacza ona, że „coś jest nie tak” z dzieckiem. Co z takiej diagnozy wynika i jak przekłada się na pracę z psychologiem.

K
L
Zaparcia a brudzenie bielizny → kiedy może się pojawić w związku z zastosowaną farmakoterapią

Brudzenie bielizny (encopresis) bywa trudnym doświadczeniem zarówno dla dziecka, jak i rodziny. Omówię z czego wynika brudzenie bielizny w przebiegu zaparć czynnościowych. Podpowiem jak reagować, by nie zawstydzać dziecka i zapewnić mu bezpieczeństwo emocjonalne w tym etapie leczenia.

K
L
Głowa i ciało – nierozłączny duet – typowe błędne koła unikania wypróżniania – z perspektywy psychologa

Dziecko może odczuwać lęk przed bólem, co prowadzi do unikania wypróżniania, a to z kolei pogłębia problem. To błędne koło, w którym emocje i ciało wzajemnie na siebie wpływają. Pomagam zrozumieć ten mechanizm i pokazać, jak go krok po kroku przerwać.

K
L
Kiedy udać się do specjalisty i do kogo najpierw

Nie musisz wiedzieć wszystkiego samodzielnie – specjalista, pomoże rozpoznać jaki jest mechanizm trudności - dlaczego ona trwa oraz co w związku z tym robić. Wskażę, kiedy warto udać się i w jakiej kolejności do lekarza, psychologa, fizjoterapeuty, dietetyka.

K
L
Oddziaływania medyczne w procesie terapii

Nie musisz wiedzieć wszystkiego samodzielnie – specjalista, pomoże rozpoznać jaki jest mechanizm trudności - dlaczego ona trwa oraz co w związku z tym robić. Wskażę, kiedy warto udać się i w jakiej kolejności do lekarza, psychologa, fizjoterapeuty, dietetyka.

K
L
Fizjologia defekacji – miejsce w terapii

Dzieci potrzebują wiedzy o swoim ciele, by móc mu ufać – również w takich tematach jak wypróżnianie. W prosty sposób tłumaczę, jak działa ciało, by dziecko mogło poczuć się bezpieczniej i bardziej sprawczo w tym procesie. Pomagam zaplanować kiedy i kto wprowadza taką psychoedukację.

K
L
Przyczyny biopsychospołeczne – wpływ stresu, kontroli i presji

Stres, nadmierna kontrola i presja – nawet jeśli płyną z dobrych intencji – mogą prowadzić do napięć w ciele dziecka. Zrozumienie szerszego kontekstu problemu pozwala patrzeć z większą łagodnością zarówno na dziecko, jak i siebie.

K
L
Presja – czym jest i jak ją zatrzymać

Presja to nie tylko słowa – to też ton głosu, pośpiech, oczekiwania. Dzieci wyczuwają ją natychmiast. Pokażę, jak ją rozpoznawać i zatrzymać, jak dochodzić do porozumienia oraz budować poczucie bezpieczeństwa..

K
L
"Maska tlenowa" – emocje rodzica, zasoby do wspierania dziecka

By wspierać dziecko, potrzebujesz też zadbać o siebie – o swój spokój, odpoczynek, poczucie sensu i wpływu. To nie egoizm, to fundament skutecznego wsparcia. Podczas szkolenia pomogę Ci zbudować własną „maskę tlenową”.

K
L
Oswajanie procesu wypróżniania (tematy do oswojenia – fakt wypróżniania, zapachy, dźwięki)

Wypróżnianie to naturalna czynność – ale dla dziecka może być krępująca, straszna. Pokażę, jak w prosty i akceptujący sposób oswajać dziecko z tematem, żeby mogło go traktować bez wstydu i napięcia.

K
L
Co robić, co mówić, gdy TO znowu się dzieje?

Przedstawię konkretne, oparte na dowodach oddziaływania terapeutyczne na zachowanie wstrzymujące wypróżnienie, brudzenie bielizny, kolejny dzień bez kupy – z naciskiem na wspieranie regulacji emocji.

K
L
Kary i nagrody

Choć mogą wydawać się skuteczne, kary i nagrody często pogłębiają problem i oddalają nas od skutecznej i trwałej zmiany. Pokażę, co robić w zamian.

K
L
Praca z regulacją emocji i napięcia

Zaparcia to nie tylko problem fizyczny – to często także sposób radzenia sobie z napięciem emocjonalnym. W kursie pokażę, jak wspierać dziecko w rozpoznawaniu emocji i wybieraniu skutecznych strategii regulacji emocji.

K
L
Wzmacnianie poczucia sprawczości dziecka

Dziecko, które wierzy, że „potrafi”, chętniej podejmuje próby i rzadziej wpada w błędne koła unikania. Pokażę, jak codziennie wzmacniać jego poczucie wpływu w relacji z ciałem.

K
L
Czynniki chroniące – czas 1:1

Nic nie działa tak wzmacniająco, jak uważna obecność rodzica. Nawet 10 minut dziennie, kiedy jesteśmy z dzieckiem na 100%, może działać ochronnie i budować zaufanie, które przełoży się na ciało i emocje.

K
L
Nawyki żywieniowe w zaparciach – oddziaływanie równoległe

Choć psychologia nie zastąpi zdrowej diety, to nasze nastawienie do jedzenia i przekonania z nim związane mają ogromne znaczenie. Pomogę znaleźć pomysły radzić sobie z wprowadzaniem zmian żywieniowych.

Osteopatka, fizjoterapeutka uroginekologiczna

K
L
Postawa ciała dziecka – co w postawie dziecka może zwrócić naszą uwagę

Czasem to, jak dziecko siedzi, stoi czy chodzi, może nam wiele powiedzieć o tym, co dzieje się w jego ciele. Zwrócimy uwagę na drobne sygnały – np. na stawianie stóp, ustawienie miednicy czy sztywność pleców, czyli postawy i napięcia w ciele, które mogą wpływać na trudności z wypróżnianiem.

K
L
Wydęty brzuszek, wystające żebra? Czy to normalne?

U niektórych dzieci brzuch może wyglądać na wzdęty, a żebra być mocno widoczne – to może świadczyć o przeciążeniu organizmu i dysbalansie mięśniowym w jego ciele. Podpowiemy, kiedy warto się tym zaniepokoić i jak wspierać dziecko, by ciało wracało do równowagi.

K
L
Mowa ciała dziecka – jakie zachowania, ruchy, pozycje świadczą o niewypowiedzianym bólu brzucha (czerwone flagi)

Dzieci nie zawsze potrafią powiedzieć, że coś je boli – ale ich ciało często mówi za nie. Dowiesz się, na co zwrócić uwagę: np. częste napinanie się, przyjmowanie dziwnych pozycji czy unikanie siadania. Ta wiedza pozwoli Ci lepiej rozumieć potrzeby swojego dziecka.

K
L
Jak zaparcia wpływają na układ nerwowy oraz inne systemy w ciele dziecka?

Długotrwałe zaparcia mogą sprawić, że ciało dziecka żyje w ciągłym napięciu, co wpływa także na jego samopoczucie, nastrój i zdolność do relaksu. Pokażemy, jak ciało i emocje są ze sobą powiązane i jak można wspierać dziecko w odzyskiwaniu spokoju. Stałe przebodźcowanie układu nerwowego wpływa również negatywnie na działanie innych systemów w ciele dziecka jak np. układ odpornościowy czy hormonalny- omówimy te zależności, aby skutecznie rozpoznawać przyczyny trudności dziecka i skutecznie je leczyć.

K
L
Czy wzmożone albo osłabione napięcie mięśniowe może mieć wpływ na zaparcia u dziecka?

Niektóre dzieci mają ciało zbyt napięte, inne zbyt wiotkie – w obu przypadkach może to utrudniać prawidłowe wypróżnianie. Dowiesz się, jak rozpoznać potrzeby dziecka i co można zrobić, by pomóc jego ciału pracować bardziej harmonijnie.

K
L
Mechanizm wypróżniania

Wypróżnianie to nie tylko kwestia diety – to też efekt współpracy wielu mięśni i struktur w ciele. Pokażemy, jak działa ciało dziecka w tej ważnej funkcji i jaką pracę muszą wykonać poszczególne struktury w ciele, aby ten proces mógł zajść bezboleśnie i efektywnie. Dowiesz się jak poprzez zmianę codziennych nawyków i proste wsparcie można mu skutecznie pomóc.

K
L
Możliwe przyczyny pojawienia się zaparć u dziecka w kontekście jego rozwoju.

Ciało jest zbiorem wszystkich doświadczeń, które miały na nie wpływ od samego poczęcia. Omówimy najważniejsze momenty rozwoju dziecka, począwszy od życia płodowego, przez poród, pierwszy rok życia aż do chwili obecnej. Zwrócimy uwagę na możliwe dysfunkcje które mogą okazać się istotne dla efektywnego rozpoznania i leczenia przyczyny trudności dziecka.

Attachment.png

Dietetyczka kliniczna

K
L
Dieta i aktywność fizyczna jako podstawa prewencji zaparć u dzieci w różnym wieku.

Dobrze dobrany sposób odżywiania jest naturalnym sposobem regulowania wypróżnień. Celem wprowadzenia w temat zapobiegania wystąpienia problemu zaparć u dzieci w tej części szkolenia zostanie omówione jak powinna wyglądać dieta malucha w różnych okresach życia, w których etapach rozwoju dziecka warto zwrócić szczególną uwagę na to co je, jak planować posiłki oraz jaką rolę pełni w tym procesie ruch.

 

K
L
Dietoterapia czy może być jedynym, naturalnym sposobem leczenia zaparć ?

Sposób odżywiania i aktywność fizyczna dziecka wpływa na prawidłową pracę jelit i tym samym na częstotliwość wypróżnień- co wie każdy rodzic borykający się z problemem zaparć czynnościowych u swoich dzieci. W głowie rodzą się pytania:

Czy samą dietą jesteśmy w stanie poradzić sobie z problemem zaparć ? Kiedy dietoterapia powinna zostać wprowadzona? Co z dietą podczas wprowadzania innej metody leczenia ?

W tej części wyjaśnimy wszelkie wątpliwości dotyczące roli dietoterapii w leczeniu zaparć czynnościowych dzieci.

K
L
Rola odpowiedniej ilości płynów

Nawodnienie organizmu istotnie wpływa na konsystencję stolca. Przy tym zagadnieniu zostanie wyjaśnione jak obliczyć zapotrzebowanie dziecka oraz jakie rodzaje płynów są zalecane a jakie. Zdradzimy sposoby postępowanie gdy dziecko nie chce pić.

K
L
Produkty zapierające

Niektóre produkty, choć z pozoru „zdrowe” lub popularne w diecie dzieci, mogą nasilać problem zaparć. Podczas szkolenia nauczysz się je rozpoznawać i świadomie modyfikować jadłospis.

K
L
Dieta bogatoresztkowa

Dieta bogata w błonnik może być ogromnym wsparciem podczas leczenia zaparć u dzieci, ale tylko wtedy gdy jest wprowadzana we właściwy sposób. W tej części kursu pokażemy jak bezpiecznie wprowadzać zwiększenie błonnika w diecie i kiedy jest to postępowanie zalecane a kiedy nie.

K
L
Wprowadzanie zmian żywieniowych- jak to zrobić?

W tym miejscu teoria łączy się z praktyką. Omówimy kolejność wprowadzania zmian nawyków żywieniowych. Wskażemy możliwie najbardziej praktyczne postępowanie żywieniowe u dzieci z problemami zaparć. Omówimy co robić gdy dieta nie przynosi pożądanych efektów.

K
L
Prewencja nawrotu zaparć

Omówienie zmian nawyków żywieniowych dla utrwalenia efektów terapii.

Materiały dodatkowe

  • Czerwone flagi od lekarza pediatry
  • Skala bristolska
  • kryteria diagnostyczne od lekarza pediatrii
  • Bajka Kupka Chlupka (eBook)
  • "Co mówić - spójne reakcje" (eBook)
  • dziennik wypróżnień
  • "maska tlenowa" - regulacja emocji dla rodzica
  • sygnały gotowości do odpieluchowania - skala TTRS
  • błędne koło zaparć nawykowych - przykładowa psychoedukacja
  • podstawowa psychoedukacja
  • pismo dotyczące braku podstaw do nieprzyjęcia przez placówkę dziecka nieodpieluchowanego
  • czas 1:1 - reguły
  • nagrania ćwiczeń fizjoterapeutycznych wspierających proces wypróżniania
  • przykładowe posiłki od dietetyczki
  • produkty zalecane i niewskazane przy zaparciach
  • karta z metodą obliczania ilości płynów dla dziecka

Interesuje Cię temat zaparć nawykowych u dzieci?

Zapisz się na nasz newsletter